زیست شناسی دبیرستان وپیش دانشگاهی
::....بزرگترین سایت زیست شناسی...::

 همه ما از حالات متعدد فعاليت مغز شامل خواب و بيداري، تهييج و حتي درجات مختلف روحيه از قبيل نشاط، افسردگي و ترس آگاه هستيم. تمام اين حالات از نيروهاي فعال کننده يا مهارکننده مختلف ناشي مي شوند که معمولاً در داخل خود مغز توليد مي شوند.

   خواب به عنوان يک حالت ناخودآگاهي تعريف مي شود که با تحريکات حسي مناسب بتوان آن را به بيداري تبديل کرد. خواب را بايد از اغما تمييز داد که يک حالت نا خودآگاهي است که شخص را نمي توان از آن بيدار کرد. بايد دانست که خواب از دو مرحله خواب عميق و خواب REM تشکيل شده است که به طور يک در ميان نسبت به يکديگر در طي شب حاصل مي شوند.




تاریخ: 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
قطه کور چشم نقطه ای است روی شبکيه که محل خروج رشته های عصبی چشم از آن است و در اين محل کوچک هيچ گونه سلول بينايی وجود ندارد (چه مخروطی و چه استوانه ای) لذا وقتی تصوير روی اين محل بيفتد ديده نخواهد شد. سازوکار مغز طوری است که اين محل خالی را با استفاده از تصوير ساير نقاط حدس ميزند و ما معمولا متوجه اين نقطه تاريک نمی شويم ولی اگر دقيقا يک تصور کوچک در اين محل بيفتد ما واقعا آنرا نخواهيم ديد.

 




تاریخ: 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

هر چيزي که مي خوريد، نقش مهمي در تامين مواد مغذي مورد نياز استخوان ها و استحکام آن ها دارد. نکته مهم اين است که غذاها علاوه بر تقويت استخوان ها مي توانند موجب تضعيف آن ها نيز بشوند بعضي از غذاها مثل صافي عمل مي کنند و فقط املاح و مواد مغذي و ويتامين ها را به استخوان ها مي رسانند و در عوض برخي ديگر جلوي رشد استخوان ها را مي گيرند.

پنج نوع ماده ي غذايي که خاصيت ضعيف کنندگي استخوان ها را دارند، عبارت هستند از :

نمک

مصرف نمک زياد به مرور استخوان را ضعيف مي کند. به ازاي هر 2300 ميلي گرم غذاهاي نامناسب برای استخوان هانمک که مي خوريد، 40 ميلي گرم ازکلسيم بدن تان از دست مي رود. زناني که پس از يائسگي نمک زيادي مصرف مي کنند، مقدار زيادي از مواد معدني مورد نياز استخوان ها را از دست مي دهند. متاسفانه در بيشتر غذاهاي کشورهاي مختلف، به خصوص غذاي رستوران ها وفست فودها، نمک زيادي مصرف مي شود. بيشتر افراد روزانه دو برابر 2300 ميلي گرم، نمک مصرف مي کنند.

سريع ترين راه براي کاهش نمک مصرفي، پرهيز از خوردن غذاهاي فرآوري شده است. اغلب مردم حدود 75 درصد از نمکي را که روزانه جذب مي کنند، از طريق نمک موجود در غذاهاي فرآوري شده دريافت مي کنند.

چربي هاي هيدروژنه

پژوهش هاي اخير نشان مي دهد که فرآيند هيدراته کردن، که باعث تبديل روغن هاي نباتي مايع به روغن هاي جامد مي شود، موجب از بين رفتن ويتامين k طبيعي موجود در روغن مي گردد. ويتامين k براي تقويت و تحکيم استخوان ها ضروري است و روغن هاي نباتي مثل کانولا و روغن زيتون بعد از سبزيجات برگدار، دومين منبع مغذي حاوي ويتامين k هستند. يک قاشق غذاخوري روغن کانولا حدود 20 ميکروگرم و يک قاشق غذاخوري روغن زيتون حدود 6 ميکرو گرم ويتامين k دارد؛ در حالي که اسفناج حاوي 6 ميکروگرم ويتامين k مي باشد. اگر به اندازه کافي سبزيجات مي خوريد، جاي نگراني نيست؛ چرا که ويتامين k مورد نياز بدن را جذب مي کنيد. اگر از آن دسته افرادي هستيد که ميل زيادي به خوردن کيک و شيرني جات داريد، بهتر است براي پختن آن ها از روغن کانولا استفاده کنيد و از مصرف روغن هاي هيدراته بپرهيزيد.



دنياي سلامت – شماره 61





تاریخ: 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
محققان به تازگی اعلام کرده اند مرموز بودن لحظات قبل از مرگ می تواند در اثر جاری شدن آبشاری از امواج الکتریکی مغز لحظاتی قبل از اینکه مغز بمیرد به وجود آید.

به گزارش خبرگزاری مهر، پزشکان بر این باورند قبل از مرگ انفجاری از فعالیتهای مغزی رخ می دهد و این رویداد می تواند توضیحی علمی برای لحظات روحانی قبل از مرگ در افرادی باشد که تا مرز مرگ رفته و بازگشته اند.

محققان دانشگاه جورج واشنگتن معتقدند این انفجار الکتریکی می تواند توضیح دهد چرا برخی از بیمارانی که از حالت مرگ احیا شده و به زندگی بازگشته اند احساساساتی از قبیل قدم زدن به سوی راهرویی نورانی و یا شناور بودن بر بالای بدن خود را گزارش کرده اند.

به گفته این دانشمندان آنچه افراد پس از بازگشت به زندگی به یاد می آورند می تواند تحت تاثیر آزادسازی ناگهانی انرژی الکتریکی در سولولهای مغزی خالی از اکسیژن باشد. در این شرایط جریان خون و سطوح اکسیژن کاهش پیدا کرده و سلولهای مغز برای آخرین بار آخرین امواج الکتریکی خود را آزاد می کنند. این فرایند در یک بخش از مغز آغاز شده و مانند یک آبشار به سرعت در سرتاسر مغز جاری می شود و به همین دلیل افراد می توانند تصاویر دهنی واضحی را تجربه کنند.

بسیاری از افراد پس از احیا اعلام کرده اند که در نوری درخشان غوطه ور شده اند و یا با قدم گذاشتن در راهرویی درخشان احساسی از آرامش مطلق بر آنها چیره شده است. برخی از آنها تصاویری از شخصیتهای مقدس از جمله حضرت محمد (ص)، حضرت عیسی و کریشنا را دیده اند و برخی دیگر خود را بر فراز تخت خود شناور دیده و شاهد بدن بی جان خود بوده اند.

محققان دانشگاه جورج واشنگتن معتقدند این تجربیات بیشتر منشائی بیولوژیکی دارد تا متافیزیکی. در این مطالعه دانشمندان از دستگاه برق نگار مغزی که به منظور اندازه گیری فعالیتهای مغز مورد استفاده قرار می گیرد برای کنترل فعالیتهای مغزی افرادی که پزشکان برای نجات آنها قطع امید کرده بودند، استفاده کردند.

هدف پزشکی استفاده از چنین دستگاهی برای بیمارانی که به سرطان یا اختلالات قلبی مبتلا هستند، اطمینان از درد نداشتن و آرامش کامل آنها است. در کنار این کاربرد محققان شاهد بودند لحظاتی قبل از مرگ بیماران انفجاری در امواج مغزی فرد صورت می گیرد که از 30 ثانیه تا سه دقیقه دوام خواهد داشت.

این رویداد در بیمارانی که در خواب بوده و یا فشار خون در آنها وجود نداشت با افرادی که در هشیاری کامل به سر می برند برابری می کند و لحظاتی پس از این انفجار امواج الکتریکی بیمار از دنیا رفته است. بر اساس گزارش تلگراف، این اولین باری است که تجربیات پیش از مرگ انسانها به منشائی فیزیولوژیکی ارتباط داده می شود.




تاریخ: 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
انش آموزان گرامی درقسمت پیوندهای وبلاگ  آدرس جالبی مربوط به یک سایت علمی وجود دارد که با وارد شدن به این سایت ساختار سه بعدی نوکلئیک اسیدها را می توانید ببینید درضمن شما در این سایت میتوانید با دراگ نمودن تصاویر آنها را در جهات مختلف بچرخان
ید و امکانات بسیار جالب دیگری که حتما لذت خواهید برد برای ورود به این سایت میتوانید اینجا کلیک کنید
اسید نوکلئیک یکی از ماکرو مولکولهای زیستی است که وظیفه ذخیره اطلاعات ژنتیکی را در سلول بر عهده دارد. جایگاه اسیدهای نوکلئیک در هسته و سیتوپلاسم سلول است و از واحدهایی به نام نوکلئوتید ساخته شده‌اند.


نگاه اجمالی
نوکلئوتیدها اعمال متنوعی را در داخل سلول انجام می‌دهند. نوکلئوتیدها به عنوان زیر واحدهای اسیدهای نوکلئیک حامل اطلاعات ژنتیکی هستند. ساختمان هر پروتئین و نهایتا هر بیومولکول ، محصولی از اطلاعات موجود در توالی نوکلئوتیدی اسیدهای نوکلئیک سلول می‌باشد. توانایی ذخیره و انتقال اطلاعات ژنتیکی از نسلی به نسل بعد شرط اساسی زندگی است. توالی آمینو اسیدی هر پروتئین موجود در سلول و توالی نوکلئوتیدی هر مولکول RNA توسط توالی نوکلئوتیدی موجود در ساختمان DNA DNAسلول تعیین می‌گردد. قطعه ای از مولکول DNA که حاوی اطلاعات لازم جهت سنتز یک محصول بیولوژیک وظیفه‌دار نظیر پروتئین یا RNA است را یک ژن می‌گویند. در داخل سلولها دو نوع اسید نوکلئیک یافت می‌شود.
ساختار اسید نوکلئیک
اسیدهای نوکلئیک بسپارهایی (پلیمرهایی) با زنجیر طولانی و وزن مولکولی بالا متشکل از نوکلئوتیدها هستند. هرنوکلئوتید از قسمتهای زیر تشکیل شده است.

یک مولکول اسید فسفریک
یک مولکول قند 5 کربنی
یک مولکول باز نیتروژن‌دار
انواع اسیدهای نوکلئیک
دو نوع اسید نوکلئیک وجود دارد. دزوکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) و ریبو نوکلئیک اسید (RNA). اختلاف اساسی بین این دو مولکول قندی است که مورد استفاده قرار داده‌اند. DNA حاوی دزوکسی ریبوز و RNA حاوی ریبوز است. پیشوند دزوکسی برداشتن یک اتم اکسیژن را نشان می‌دهد. اگر یک اتم اکسیژن ، از اتم کربن شماره 2 ریبوز برداشته شود، ساختار دزوکسی ریبوز بدست می‌آید. DNA بطور عمده در هسته سلول یافت می‌شود. در حالی که RNA بطور عمده در سیتوپلاسم یعنی در خارج هسته سلول است.

سه نوع عمده از RNA مشخص شده است. این سه نوع عبارتند از RNA پیک (mRNA) ، RNA ناقل (tRNA) ، و RNA ریبوزومی (rRNA). هر یک از آنها وزن مولکولی و ترکیب بازی خاص خود را دارد. RNAهای پیک ، معمولا از همه بزرگترند و وزن مولکولی آنها بین 25000 تا یک میلیون است. آنها 75 تا 3000 واحد مونو نوکلئوتید دارند. وزن مولکولی RNA های ناقل بین 23000 تا 30000 است و شامل 75 تا 90 واحد نوکلئوتیدند. RNA های ریبوزومی که وزن مولکولی آنها بین وزن مولکولهای mRNA و tRNA است حدود 80 درصد کل RNA سلول را تشکیل می‌دهند.


ساختار RNA و DNA
مونومرهای RNA و DNA شامل یک قند ساده ، یکی از بازهای نیتروژنی و یک یا دو واحد اسید فسفریک هستند. نوکلئوتیدهای RNA و DNA از نظر ساختاری تنها در قند و یک باز متفاوت دارند. پلی نوکلئوتیدهایی با وزن‌های مولکولی تا چند میلیون شناخته شده‌اند. ردیف نوکلئوتیدها در زنجیر پلی نوکلئوتیدی ساختار نوع اول این زنجیر است. در زنجیر اسید نوکلئیک ، اتم کربن شماره 3 یک مولکول قند و اتم کربن شماره 5 مولکول قند بعدی توسط یک اتصال استر به مولکول اسید فسفریک متصل می‌گردد.

یکی از چهار بنیان مختلف باز نیتروژن‌دار جایگزین گروه OH اتم کربن شماره 1 هر مولکول قند می‌گردد. ساختار دوم DNA یک مارپیچ دوگانه است. دو زنجیر DNA به نحوی به یکدیگر پیچ خورده‌اند که بازها درون مارپیچ واقع شده‌اند. ساختار از طریق پیوندهای هیدروژنی بین بازهای یک زنجیر و بازهای زنجیر دیگر به هم متصل شده‌اند. چهار بنیان باز موجود در DNA از تیمین (T) ، آدنین (A) ، گوانین (G) و سیتوزین (C). آدنین و تیمین یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

موقعیت اتمها این امکان را فراهم می‌سازد تا دو پیوند قوی هیدروژنی بین A از یک زنجیر و T از زنجیر دیگر مارپیچ دو گانه بوجود آید. گوانین (G) و سیتوزین (C) به همین نحو همدیگر را تکمیل می‌کنند. بین این زوج باز سه پیوند قوی هیدروژنی تشکیل می‌شود. در هر نمونه DNA مقدار A و T و نیز G و C یکسان است. بازهایی که به یک زنجیر DNA متصل است بازهای متصل به زنجیر دیگر DNA را تکمیل می‌کنند. اگر یک A روی زنجیر 1 وجود داشته باشد، T روی زنجیر 2 مخالف آن خواهد داشت و اگر یک T روی زنجیر 1 وجود داشته باشد، A روی زنجیر 2 مخالف آن وجود خواهد داشت. همین نحوه جفت شدن بین C و G روی می‌دهد.

دو جفت پیوند هیدروژنی تقریبا طول یکسان دارند. در نتیجه دو زنجیر مارپیچ دوگانه به یک فاصله از همدیگر قرار می گیرند. مولکولهای RNA به صورت تک رشته‌ای قرار دارند و فقط در بعضی از انواع آن هم در مواقعی خاص پیوندهای هیدروژنی در داخل یک زنجیره ایجاد می‌شود که می‌توان مولکول RNA ناقل را نام برد. 4 باز موجود در RNA عبارتند از: آدنین ، یوراسیل ، گوانین و سیتوزین.



تاریخ: 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
پژوهشگران برزیلی پایه های علمی این موضوع که در انتخاب شریک زندگی افراد متضاد همدیگر را جذب می کنند را کشف کردند.


تاریخ: 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
بعضی افراد خیلی قلقلکی هستند و برخی دیگر کم‌تر،‌ صرف‌نظر از آن، قلقلک ظاهرا قوانین مخصوص به خودش را دارد. شاید متوجه شده باشید که شما نمی‌توانید خودتان را قلقلک بدهید. به علاوه با این که ممکن است توانایی این را داشته باید که یک فرد کاملا غریبه را قلقلک بدهید،‌ مغزتان اجازه نمی‌دهد این کار را بکنید،‌ کاری که از نظر اجتماعی اصلا  پذیرفتنی نیست. اما قلقلک به چه دردی می‌خورد و در طول تکامل،‌ چرا قلقلکی بودن به انسان‌ها رسیده است؟




تاریخ: 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
دانشمندان با گذشت 10 سال از زمان ارائه اولین توالی کامل ژنوم انسان، به استقبال دستاوردها و پیشرفتهای جدید تر شتافته و آرزوهای فراوانی را برای دهه در پیش رو در سر می پرورانند.




تاریخ: 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

 میتوز

مرحله میتوز تقسیم یاخته‌ای نسبت به جنبه‌های دیگر چرخه یاخته‌ای یوکاریوتها توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. بر اساس سنتی که وجود دارد میتوز را به چهار مرحله پروفاز ، متافاز ، آنافاز و تلوفاز تقسیم می‌کنند. این گونه تقسیم بندی آسان به نظر می‌رسد، اما روند تقسیم حقیقتا پیوسته است و مراحل تقسیم به آرامی از یک مرحله به مرحله دیگر وارد می‌شود.



تاریخ: 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

        شراب مفید یا مضر!؟

 

 


 

Temecula Wine Tours in Limo Bus - Top Dog Limo Buses and Limousines - Temecula Wine Tou Temecula Valley Wineriesr         

شراب سازی از گذشته‌های دور در بسیاری از مناطق جهان رواج داشته‌است. شراب نخستین بار حدود  ۶۰۰۰ سال پیش در ایران کشف شد و ایرانی‌ها نخستین مردمانی بودند که آن را نوشیدند.



جستاری که می خوانید نگاهی به کتاب قانون در طب تالیف شیخ الرئیس ابوعلی سینا می باشد


*شراب سفید و رقیق برای کسانی که مزاج گرم دارند خوب است و سر درد نمی آورد و
ممکن است بمناسبت رطوبت بخشی، سردرد ناشی از التهاب معده را از بین ببرد و یا
سبک تر گرداند. شراب صاف شده همراه انگبین و نان نیز – بویژه اگر قبل از نوشیدن
به مدت دو ساعت با هم آمیخته گردند-همان کار را انجام دهند**. *
شراب سفید نوعی شراب است که در جریان تولید آن پوست انگور را پیش از شروع تخمیر از آب انگور جدا می‌کنند تا مواد رنگی پوست در الکل ناشی از تخمیر حل نشود.........

 


تاریخ: 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
عنوان حجم(KB)
  1386/10/11 روش تهیه جدول مشخصات آزمون ومحاسبه تعداد سوال در هر حیطه شناختی و در هر فصل از کتاب 52.74
  1386/10/11 فرم اصول وضوابط طراحی سوالات امتحانی 187.39
  1386/11/25 ملاتونین ، مشکلات خواب و اختلالات فصلی 36.86
  1386/12/1 ضرورت استفاده ازIT در آموزش زيست شناسي 75.78
  1387/01/17 فناوري نانووکاربردهای آن در علوم زیستی وپزشکی 54.27
  2/10/87 - سوء مصرف استروئیدها 40.96
  89-88 - افزودني هاي غذايي 30.21
  89-88 - اندامهاي وستيجيال 37.89
  89-88 - تدريس به روش كاوشگري 47.62
  89-88 - تكثير گياهان 48.64
  89-88 - كشف قديمي ترين مورچه 29.18
  89-88 - مروري كوتاه بر عملكرد نيمكره هاي مغز 40.96
  9/8/1387 - نقش چربيها در پيشگيري از سرطان 46.59
  9/8/1387 - نقش ويروس AAv در بيوتكنولوژي و ژن درماني 40.96
  90-89 - پیامهای بهداشتی و تغذیه ای 51.71
  90-89 - رژیم غذایی سالم 188.49
  90-89 - كشف مكانيسم بيماري هاي خود ايمني 244.74
  91-90 - جنین شناسی در قرآن 293.86
  91-90 - خون و ساختمان آن 487.00
  91-90 - هشتاد نکته مهم در تدریس 110.81
  91-90 - کاشف ویتامین 145.50
  ساخت وبلاگ 31.74
  ليست اسامي زيست شناساني كه جايزه نوبل دريافت كرده اند. 301.39

http://irimg.net/images/ubtdkf7h5ri95e1jh92e.gif

SIGNAL

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░




تاریخ: چهار شنبه 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
عنوان حجم(KB)
  1386/09/13 نام درس: زیست شناسی وآزمایشگاه 1 / موضوع درس: چگونه مواد به سلول وارديا از آن خارج مي شوند؟ / کلاس : دوم علوم تجربی 38.91
  1386/09/13 نام درس: زیست شناسی وآزمایشگاه 2 / موضوع درس: تولید مثل گیاهان / کلاس : سوم علوم تجربی 46.08
  2/10/87 - تقسیم میوز 40.45
  2/10/87 - نهانزادان آوندی 25.60
  89-88 - "طرح درس الگوی استقرایی به روش تکوین مفهوم" 51.71
  89-88 - زيست و آزمايشگاه 1 - تغذيه و گوارش 57.86
  89-88 - زيست و آزمايشگاه 2 - ساختار DNA 49.15
  89-88 - زيست و آزمايشگاه 2 - ميوز و توليد مثل جنسي 61.44
  89-88 - طرح درس سالانه درس علوم زیستی و بهداشت 84.48
  89-88 - علوم زيست و بهداشت - نگهداري غذا 35.33
  89-88 - میتوز و سیتوکینز 54.78
  89-88 - نمونه طرح درس روزانه (براي يك جلسه )- پيش دانشگاهي 40.96
  9/8/87 - زيست شناسي و آزمايشگاه 2 (طرح 33) 57.34
  9/8/87 - طرح درس ساليانه درس زيست شناسي پيش دانشگاهي 1و2 104.96
  91-90 - تقسیم میوز بر اساس IT 200.97
  91-90 - دفاع اختصاصی 121.05
  91-90 - طرح درس با روش فعال به کمک IT 77.08
  91-90 - نمونه طرح درس پایه چهارم 214.22
  پيشنهاد هايي براي نوشتن طرح درس : 26.11
  طرح درس باکتریها 39.42
  طرح درس روزانه زیست وآزمایشگاه 1 161.79
  طرح درس گردش خون 1,015.81
  نمونه طرح درس روزانه سوم علوم تجربي موضوع درس: هورمون ها چگونه كار مي كنند؟ 97.79

 

http://irimg.net/images/ubtdkf7h5ri95e1jh92e.gif

SIGNAL

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░




تاریخ: چهار شنبه 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

 

  عنوان حجم(KB)
  1386/09/13 نمونه سوالات امتحاني درس علوم زيستي و بهداشت سال اول دبيرستان 59.90
  1386/09/13 مسايل ژنتيك جمعيت مربوط به فصل 5 كتاب زيست شناسي پيش دانشگاهي ، رشته علوم تجربي 40.45
  1386/12/1 سؤالات امتحانات نهایی مربوط به سالهاي 85-81، فصل 8 «‌ ژنتيك و خاستگاه آن» سوم تجربی 39.94
  1386/12/1 سوالات چهار گزینه ای فصل 6 زیست شناسی پیش دانشگاهی 39.94
  1387/01/17 زیست شناسی1پیش دانشگاهی ترم اول 84.99
  1387/01/17 علوم زیستی وبهداشت سال اول نوبت 2 71.68
  2/10/87 - زیست شناسی 2 83.46
  2/10/87- زیست شناسی 2 و آزمایشگاه نوبت اول 190.98
  89-88 - زيست 2 پيش دانشگاهي 55.30
  89-88 - زيست شناسي پيش 1 52.22
  89-88 - زيست شناسي 1 332.80
  89-88 - زيست شناسي 1 55.81
  89-88 - زيست و آزمايشگاه 2 78.34
  89-88 - زیست شناسی2وآزمایشگاه 62.98
  89-88 - علوم زيست و بهداشت 64.00
  89-88 - نمونه سوالات فرادانشی علوم زیستی 35.84
  9/8/87 - زيست شناسي 1 پيش دانشگاهي 71.68
  9/8/87 - زيست شناسي 2 پيش دانشگاهي 69.63
  بررسی سئوالات کنکور سه سال اخیر 38.40
  پاسخ به چند سوال زیست شناسی 29.18
  زيست شناسی / آزمایشگاه 2 پيش دانشگاهي (1) 110.59
  زیست شناسی 2 - سوم علوم تجربی 211.97
  زیست شناسی 1 پیش دانشگاهی 71.17
  زیست شناسی یک - دوم تجربی 154.62
  علوم زیستی و بهداشت سال اول 87.04
  نمونه سوالات اول،دوم و سوم 90-89

http://irimg.net/images/ubtdkf7h5ri95e1jh92e.gif

SIGNAL

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░




تاریخ: چهار شنبه 24 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
ارسال توسط یوسف

دانش آموزان پایه اول برای مشاهده پاسخ فعالیتها و پرسش های کتاب علوم زیستی و یهداشت روی ادامه مطلب کلیک کنید!



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

سوالاتی تستی از علوم زیستی و بهداشت اول (بخش اول کتاب)

 

سوالات المپیادی از علوم زیستی و بهداشت اول (از کل کتاب)

 




تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

شماره صفحه

تغييرات

11

افزودن جلبك‌ها به توضيح ديوارة سلولي

22

اصلاح شكل مولكول نشاسته و گليكوژن

49

مادة ضد A سبب مي‌شود...............، به هم بچسبند .

52

اصلاح شكل 4-6

58

... بر ناحية غضروفي واقع در دو سر ... حذف شده است.

با استخوان‌سازي ¬ با تحريك استخوان‌سازي

60

تصحيح شكل پرسش و تحقيق

69

حذف شكل 9-7 دستگاه سازندة توليد كود

72

حذف جملة «شير را به دو روش حرارت مي‌دهند و استرليزه مي‌كنند»

96 و 97

... و يك پوشش درست شده است. ¬ و پوششي پروتئيني به نام كپسيد درست شده است. بسياري از ويروس‌ها داراي پوشش ديگري نيز هستند.

 
 



تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
ارسال توسط یوسف
ارسال توسط یوسف
ارسال توسط یوسف

 

پاسخ خودآزمایی ها و  فعالیت های زیست شناسی و آزمایشگاه ۲ سوم تجربی

برای دریافت روی لینک زیر کلیک کرده و فایل آن را بصورت pdf دریافت کنید:

خودآزمایی ها و فعالیت های زیست ۲




تاریخ: 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

برای دریافت سوالات زیست شناسی کنکور ۸۸ همراه با پاسخ روی لینک زیر کلیک کنید:

 

سوالات زیست کنکور 88




تاریخ: 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
برای دریافت بودجه بندی درس زیست شناسی (به تفکیک کتاب ها و فصل ها)، روی لینک زیر کلیک کرده و آن را دانلود کنید.

بودجه بندی دروس زیست در کنکور در سال های اخیر




تاریخ: 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
برای دریافت سوالات و پاسخنامه درس زیست شناسی و یا همه سوالات کنکور روی لینک آنها کلیک کرده و دانلود کنید:

سوالات زیست شناسی کنکور سراسری 91

پاسخنامه درس زیست شناسی کنکور سراسری 91

سوالات کنکور سراسری 91 رشته تجربی




تاریخ: 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

 

 

 

اچ آی وی ويروسی است که به بيماری مرگبار ايدز منجر می شود. اين ويروس با حملات بی امان خود سيستم دفاعی بدن را چنان تضعيف می کند که حتی کوچکترين عفونت ها جان بيمار را به خطر می اندازند.



تاکنون دست کم 28 ميليون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به ايدز در گذشته اند.

در حالی که 20 سالی است از شناسايی اچ آی وی می گذرد، هنوز هيچ واکسنی برای اچ آی وی و معالجه ای برای ايدز کشف نشده است. با اين حال نسل تازه داروها، طول عمر افراد آلوده به اچ آی وی را به طور چشمگيری افزايش می دهد.


ويروس اچ آی وی

  
اچ آی وی (
Human Immunodeficiency Virus) به سيستم دفاعی، يعنی دقيقا همان سيستمی که معمولا در مقابل عفونت ها از بدن دفاع می کند، هجوم می برد.


اين ويروس به يک نوع خاص از گلبولهای سفيد خون به نام "سی دی 4 +" حمله می کند. اچ آی وی اين سلول را ربوده، ژن های خود را وارد دی ان ای آن می کند، و از آن برای توليد ذرات ويروسی بيشتری استفاده می کند. اين ذرات سپس ساير سلول های سالم سی دی 4 + را آلوده می کنند.


آن دسته از سلول های سی دی 4 + که ميزبان ويروس اچ آی وی هستند در نهايت از بين می روند. نحوه نابودی اين سلول ها هنوز برای دانشمندان مجهول است.


با کاهش شمار سلول های سی دی 4 + توانايی بدن برای مبارزه با بيماری ها افت می کند و به تدريج به سطحی خطرناک می رسد. از اين مرحله به بعد بيمار به ايدز (
Acquired Immune Deficiency Syndrome) مبتلا شده است.


اچ آی وی نوع خاصی از ويروسی به نام "رتروويروس" (
retrovirus) است. هرچند اين رتروويرسها نسبت به ويروس های معمولی ارگانيسم ساده تری دارند، اما از ميان بردن آنها دشوارتر است.


ژن های رتروويروسها در داخل دی ان ای سلول ها لانه می کنند. به اين ترتيب هر سلول جديدی که از سلول ميزبان تکثير شود حاوی ژن های اين ويروس خواهد بود.


رتروويروس ها همچنين ژن های خود را با ضريب خطای بالا در سلول ميزبان کپی می کنند. توام شدن اين خصيصه با سرعت بالای تکثير اچ آی وی ، باعث می شود اين ويروس با همان سرعتی که منتشر می شود، تعيير شکل نيز بدهد.


علاوه بر اين، "پوششی" که ذرات ويروس اچ آی وی در آن محفوظ است، جنسی مشابه سلول های بدن دارد که باعث می شود سيستم دفاعی بدن نتواند ذرات ويروس را از سلول های سالم به راحتی تشخيص دهد.


شرح تصوير

  اچ آی وی چگونه تکثير می شود:

 



1- ويروس خود را می چسباند: خوشه های پروتئينی در سطح بيرونی ذرات ويروس، به دريافت کننده های پروتئينی "سی دی 4 +" سلول مقصد "ملحق" می شوند.

2- ژن ها کپی می شوند: ويروس اچ آی وی نمونه ای از اطلاعات ژنتيکی خود را کپی می کند.

3- تکثير: ويروس اين کپی از ژن ها را وارد دی ان ای سلول ميزبان می کند. وقتی سلول ميزبان شروع به تکثير می کند، بخشهای تشکيل دهنده ويروس اچ آی وی را هم تکثير می کند.

4- ويروس جديد آزاد می شود: بخشهای تشکيل دهنده ويروس اچ آی وی در نزديکی جداره سلول جاسازی می شوند. آنها يک "جوانه" را تشکيل می دهند که از سلول جدا می شود و به يک ذره جديد اچ آی وی تبديل می شود.

 

آلودگی  

 

  ويروس اچ آی وی در خون، مايعات تناسلی افراد و همينطور شير مادر آلوده يافت می شود. اين ويروس همراه با اين مايعات وارد بدن ديگران می شود.

 

 

راه های سرايت اچ آی وی:

 


- آميزش جنسی با فرد آلوده بدون رعايت اقدامات پيشگيرانه

- استفاده اشتراکی از سرنگ آلوده يا ابزاری که برای سوراخ کردن اعضای بدن استفاده می شود و آلوده هستند

- از طريق خون آلوده

- در معرض تماس قرار دادن زخم يا بريدگی در بدن با مايعات آلوده به اچ آی وی
- نوزادان مادران آلوده ممکن است در دوران جنينی، هنگام تولد يا از طريق تغذيه از شير مادرآلوده شوند


ويروس اچ آی وی در بزاق دهان شخص آلوده وجود دارد، اما ميزان آن کم تر از حدی است که بتواند بيماری را منتقل کند.
زمانی که مايعات حامل ويروس خشک شده باشد، خطر انتقال ويروس نزديک به صفر خواهد بود. برای پيشگيری از انتقال اچ آی وی، بهترين راه خودداری از برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده به ايدز و استفاده از کاندوم های جنس "لاتکس" (نوعی پلاستيک) است.


ذرات با ابعاد اچ آی وی نمی توانند از کاندوم لاتکس عبور کنند و اگر به درستی و به طور منظم استفاده شوند شيوه کاملا موثری در کاهش خطر انتقال بيماری محسوب می شوند. هرچند تنها شيوه صد در صد موثر خودداری کامل از آميزش جنسی است.


معتادان تزريقی می توانند با خودداری از مصرف سرنگ های مشترک خطر آلودگی به اچ آی وی را کاهش دهند.



توهمات پيرامون اچ آی وی

 


آی وی به طرق زير غير قابل سرايت است :

 

- از طريق هوا، سرفه و عطسه

- از طريق بوسيدن، تماس پوستی يا دست دادن

- از طريق استفاده مشترک از لوازم آشپزی مانند ديگ و چاقو

- از طريق تماس با صندلی توالت

- از طريق حشرات، نيش يا گاز حيوانات

- از طريق شنا در استخرهای عمومی

- از طريق خوردن غذايی که توسط فرد آلوده به اچ آی وی تهيه شده باشد

 

 

 

مراحل ابتدايی

 

 حدود نيمی از افرادی که تازه به اچ آی وی آلوده می شوند در عرض دو تا چهار هفته به علائمی شبيه آنفولانزا مبتلا می شوند. اين علائم شامل تب، خستگی، ناراحتی پوستی، درد مفصل، سردرد و تورم در غدد لنفاوی است.



نمودار سمت چپ فرآيند تدريجی آلودگی به اچ آی وی را نشان می دهد. واحد شمارش گلبولهای سفيد سی دی 4 + برابر با تعداد آنها در يک ميليمتر مکعب خون است. با پيشرفت ويروس از تعداد آن کاسته می شود.

يک سيستم دفاعی سالم دارای 600 تا 1200 سلول سی دی 4 + در ميليمتر مکعب است. اگر اين رقم به 200 عدد کاهش يابد، بيمار مبتلا به ايدز محسوب می شود.

"بار ويروسی" شمار ذرات ويروسی در ميليمتر مکعب است. در مراحل ابتدايی، اين رقم با تکثير سريع ويروس در خون به اوج می رسد.

در برخی از افراد آلوده به اچ آی وی سالها طول می کشد تا بيماری ايدز ظاهر شود و در اين مدت آنها احساس سلامت کرده و هيچ علائم بيرونی حضور اين ويروس در آنها ديده نشود.

در ساير افراد آلوده به اچ آی وی ممکن است علائمی مانند کاهش وزن، تب و عرق، کهير و برای مدتی کوتاه پاک شدن حافظه نمود کند.


 

آزمايش های اچ ای وی:


- در جريان عمومی ترين آزمايش برای تشخيص اچ آی وی، يک نوع خاص از پادتن ها يا همان پروتئين های ضدبيماری رديابی می شود

- با اين که پادتن ها در واکنش به حضور اچ آی وی در بدن توليد می شوند، اما اين اتفاق شش تا دوازده هفته پس از آلودگی رخ می دهد

- در حالی که اين پادتن ها در مبارزه با ويروس چندان موثر نيستند، اما به عنوان نشانه وجود ويروس در بدن قابل اعتماد هستند

- در چند هفته ای که رديابی آلودگی بی ثمر و جواب آزمايش منفی است، فرد آلوده می تواند ويروس را به سايرين منتقل کند.

 

 پيشروی بيماری ايدز در بدن

 سيستم دفاعی بدن که از حمله ويروس صدمه ديده است، قوای خود را برای مبارزه با بيماری ها از دست می دهد و هر نوع عفونتی می تواند جان بيمار را تهديد کند.


کسانی که به اچ آی وی آلوده هستند در مقابل بيماری هايی مانند سل، مالاريا و ذات الريه آسيب پذيرتر می شوند و با افت شمار گلبولهای سفيد سی دی 4 +، آسيب پذيری آنها از قبل هم بيشتر می شود.


بيماران مبتلا به اچ آی وی همچنين در مقابل آنچه به "عفونت های فرصت طلب" معروف است آسيب پذير هستند. اين نوع از عفونتها از باکتری های شايع، قارچ ها و انگل هايی نشات می گيرد که يک بدن سالم قادر به مبارزه با آنهاست، اما می تواند در افرادی که سيستم دفاعی بدن آنها آسيب ديده ايجاد بيماری کند و گاه آنها را از پا در آورد.


برخی از اين عوامل بيماری زا زمانی که شمار سلول های سی دی 4 + زياد است به بدل حمله می کنند، اما اکثر آنها زمانی که شمار اين سلولها به کمتر از 200 رسيد، يعنی نقطه آغاز ظهور ايدز، فعال می شوند.


در صورتی که مراقبتهای کامل پزشکی در دسترس باشد، آن وقت می توان به بيمار داروهای درمانگر و محافظ در برابر برخی از اين عفونت ها را داد. البته اين داروها گاه گران است و به علاوه می تواند عوارض جانبی داشته باشد.


*برفک

برفک و زونا

برفک يک عفونت قارچی است که معمولا به دهان، گلو يا دهانه رحم حمله می کند.

ويروس زونا،"هرپيس سيمپلکس" (
herpes simplex)، می تواند در دهان يا رحم ايجاد شود. هر دو عفونت شايع هستند، اما درصد وقوع آنها در ميان افراد مبتلا به اچ آی وی افزايش می يابد و حتی می تواند افرادی را که شمار سلول های سی دی 4 + آنها هنوز بالاست مبتلا کند.

علائم: برفک باعث پيدايش برآمدگی های سفيدرنگ در پوست و خشکی دهان می شود و فرآيند بلعيدن غذا را دشوار می سازد. زونا باعث پيدايش تاول های دردناک در ناحيه مبتلا می شود.



سل*

سل عامل اصلی مرگ و مير در ميان مبتلايان به ايدز در سراسر جهان است و بسياری از کشورها همزمان با اپيدمی های اچ آی وی و سل روبرو هستند. سل ناشی از يک نوع باکتری است که بسياری از مردم حامل آن هستند، اما تنها در برخی از افراد باعث بيماری می شود.


اگر افرادی که حامل اين باکتری هستند به اچ آی وی هم آلوده شوند، احتمال بروز سل در آنها 30 برابر افزايش می يابد. سل ابتدا به ريه حمله می کند، اما می تواند به غدد لنفاوی و مغز هم سرايت کند.


علائم: سرفه شديد، درد در قفسه سينه، سرفه همراه با خون، خستگی مفرط، کاهش وزن، تب و تعرق شديد در هنگام خواب.

 


سرطان سيستم دفاعی بدن*


افراد آلوده به اچ آی وی بيش از ديگران در معرض ابتلا به انواع سرطانهای سيستم دفاعی بدن موسوم به ان اچ ال (
Non-Hodgkin’s Lymphomas) قرار دارند. ان اچ ال می تواند به هر بخشی از بدن از جمله نخاع و مغز حمله کند و می تواند ظرف يک سال بيمار را از پا درآورد. اين بيماری می تواند، صرف نظر از شمار گلبولهای سفيد سی دی 4 + در بدن بيمار اچ آی وی، بروز کند. شيمی درمانی راه مقابله با اين نوع سرطانهاست.


علائم (ان اچ ال): تورم غدد لنفاوی، تعرق به هنگام خواب و کاهش وزن.


شمار سی دی 4+ : زير 250

 

 


زخم های بدخيم (کی اس)


کی اس (
Kaposi’s sarcoma) يک نوع بيماری مشابه سرطان بوده و در ميان مردان آلوده به اچ آی وی شايع است. اين بيماری موجب ظهور زخم های (ليژن) قرمز يا بنفش رنگی می شود که معمولا روی پوست ظاهر می شود. اين بيماری همچنين می تواند دهان، غدد لنفاوی، دستگاه گوارش و ريه ها را تحت تاثير قرار دهد و مرگبار باشد. اين بيماری معمولا به بيمارانی که شمار سی دی 4 + آنها کمتر از 250 است حمله می کند، اما در کسانی که شمار اين سلول در آنها کمتر است وخيم تر خواهد بود.


علائم: زخم، نفس تنگی در صورتی که به ريه حمله کرده باشد، و خونريزی در صورتی که به دستگاه گوارشی حمله کرده باشد.


شمار سی دی 4+ : زير 200


 

ذات الريه (پی سی پی)

موضع: ريه

 




تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

حتما شنيده ايد كه كروموزوم Y در حال زوال است ، ولي آيا مردان رو به نابودي اند؟ زنان بخاطر داشتن تفاوتي سيتوژنتيكي از مردان متمايزند. يك كروموزوم X اضافي بجاي Y  باعث شده است آنها زن باشند. 

 

تقريباً يك دهه از زمان اولين پيشگويي دانشمندان در رابطه با از دست رفتن كروموزوم Y در مردان مي گذرد. در واقع كروموزوم Y باعث مي شود كه مردان ، مرد باشند. اما نقشه برداري اخير از  ژنوم شامپانزه نشان داده است كه از كروموزوم Y  محافظت مي شود. اين امر بخاطر تك همسري انسان است.

ژن هاي انسان در 23 جفت كروموزوم گسترش يافته اند كه 22 تاي آنها كاملاً مشابه مي باشند. كروموزوم 23 همانند يك سكه ي دو رويه در عالم بيولوژي محسوب مي گردد.

 

دو X بمعني زن بودن و X در كنار Y بمعني مرد بودن است. جفت هاي كروموزومي غالباً قطعاتي از DNA را طي فرايند نوتركيبي ، مبادله مي كنند. نقش نوتركيبي فعال نگه داشتن ژن ها مي باشد.

تا اواخر دهه 1990 عقيده بر اين بود كه كروموزوم Y انسان بخش عمده اي از ژن هاي كروموزوم X را ندارد تا بتواند با آن تبادل قطعه انجام دهد. نتيجه اين امر باعث كاهش و غير فعال شدن تدريجي ژن هاي كروموزوم Y مي گردد تا اينكه نهايتاً محو شود. بطوريكه پيشبيني شد نسل مرد بين 5 تا 10 مليون سال اينده از كره خاكي محو خواهد شد.

چون انسان و شامپانزه از يك جد مشترك در 6 مليون سال پيش منشا گرفته اند ، ديويد پيج (David Page) از مؤسسه Whitehhead در ماساچوست بر آن شد تا روند نمو كروموزوم Y در شامپانزه و همتاي انساني آن را مطالعه نمايد. آنچه او كشف كرد دور از تصور بود:

 

كروموزوم Y در شامپانزه بيشتر از Y ي انساني تحليل رفته بود.

 

پيج و همكارانش نتيجه گرفتند كه شامپانزه هاي ماده بعلت بي بند و باري و داشتن چندين شريك جنسي ، توانسته اند ژن هاي Y را به گونه اي القا كنند كه اسپرم هاي فعالي را توليد نمايند. در واقع بقول اين محققين جنگي بين اسپرم هاي شامپانزه وجود دارد. هر شامپانزه نر سعي مي كند ژن هاي خود را تحميل نمايد. در واقع طي اين روند ، ژن هاي غير توليد مثلي واقع بر كروموزوم Y ، سست و غير فعال شده اند. بعلاوه تحليل Y در شامپانزه شباهت هايي را با انسان نشان داده است. دانشمندان اين مؤسسه بر اين باورند كه اگر چه كروموزوم Y انساني در ابتدا ژن هايي را از دست داده اند ، ولي در قرون اخير نسبتاً پايدار شده است.

 

كروموزوم Y انسان از سرنوشت Y شامپانزه دور مانده است و اين امر بدليل تك همسري بودن و يا منوگامي بودن انسان است.

 

اسپرم انسان رقابت اسپرم هاي شامپانزه را نداشته است. بنابراين فشاري را براي توليد اسپرم قوي تر متحمل نشده است. تمام ژنتيك دانان معتقدند كه زوال كروموزوم Y در انسان متوقف شده است. جني آ. مارشال از دانشگاه ملي استراليا ، كانبرا ، مي گويد كه از  300 مليون سال گذشته كه كروموزوم Y انسان متولد شد ، بتدريج تحليل رفته است. ولي همچنان بحث ادامه دارد كه آيا كاهش ميزان مردان در مقايسه با زنان متوقف شده است و يا خير ؟

منبع: Popular Science

 




تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
محققان در تلاش براي كشف شيوه‌هاي جديد مقابله با ويروس اچ. آي. وي در تازه‌ترين مطالعات خود دريافتند كه اين ويروس از طريق سلول جنسي مردانه يا همان اسپرم نيز قابل انتقال است.
 

http://www.intramed.net/UserFiles/Images/esperm.pais.jpg

 

 

آنا سبالوس محقق برجسته و معروف دانشگاه بوئينوس آيرس در آرژانتين پس از انجام آزمايشات جديد خود ادعا كرده است كه اسپرم هم مي‌تواند ويروس اچ.آي.وي را به ماكروفاژها، سلول‌هايT شكل و سلول‌هاي دندريت منتقل كند.

دكتر سبالوس و دستياران وي نشان دادند كه ويروس اچ.آي.وي به سطح اسپرم مي‌چسبد و اين اسپرم‌هاي حامل ويروس، آن را به‌دندريت‌ها و ساير سلول‌ها و بافت‌هاي مورد هدف ويروس ايدز منتقل مي‌كند.

اسپرم بيان‌كننده و حامل مولكول‌هايي است كه در تعامل براي جاسازي ويروس ايدز نقش دارند، از جمله سولفات هپارين و گيرنده‌هاي مانوس كه در انتشار ويروس ايدز در بدن نقش ايفا مي‌كنند. اين محققان نشان دادند كه ويروس اچ.آي.وي از راه سولفات هپارين به اسپرم متصل مي‌شود، اما گيرنده‌هاي مانوس در عملكرد اسپرمي تاثيري ندارند. آزمايشات نشان داد: وقتي ويروس ايدز به اسپرم متصل شد در محيط كشت بافت از طريق اسپرم به سلول‌هاي دندريت مي‌رسد، سپس سلول‌هاي دندريت در تعامل با ويروس در بدن سبب بروز التهاب مي‌شود.

محققان معتقدند كه پروسه تضعيف سيستم ايمني بدن توام با بروز اين التهاب، انتشار ويروس ايدز را در بدن تشديد مي‌كند.




تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

آموزش ژنتیک

http://geneticsmadeeasy.com/

مجله ی وراثت

:http://jhered.oxfordjournals.org/

مجله ی ژنتیک ملکولی انسان از سری مجلات دانشگاه آکسفورد

:http://hmg.oxfordjournals.org/

وبسایت ژن و تکامل ارائه کننده ی بایگانی کاملی از مقالات در این زمینه از سال 1987

 :http://genesdev.org/

بخش ژنتیک مجله ی نیچر

:http://nature.com/ng/index.html
مجله ی آمریکایی ژنتیک انسانی زیر نظر دانشگاه شیکاگو، ارائه کننده ی آخرین اخبار

http://journals.uchicago.edu/AJHG/home.html

نسخه ی رسمی و حرفه ای مجله(ژورنال) اروپایی ژنتیک انسانی که در واقع بخشی

http://nature.com/ejhg/index.html

مرکز آموزش دانش ژنتیک و اخبار و تازه های این رشته به زبان انگلیسی:

http://gslc.genetics.utah.edu

 

انیمیشنهای زیبای زیست شناسی

http://www.johnkyrk.com/




تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

این جزوه که با مشقت و زحمت زیاد گرد هم آمده و ادیت شده مکمل کتاب اصلی میباشد. بعد از خواندن کتاب اصلی ، خواندن این جزوه شما را به سطح بالاتری از درک مفاهیم خواهد رساند . در این جزوه آموزشی زیست شناسی مجموع تمامی نکات متنی هر درس بصورت مجزا و با ترتیب محتوای هر موضوع ، بصورت شماره دار گنجانده شده است . این جزوه به شما کمک خواهد کرد مطالب کلیدی هر  پاراگراف از کتاب را به سادگی در حافظه طولانی مدت خود بگنجانید .


از آنجا که جدا از متن کتاب، شکلها و نکات ترکیبی بین فصول تمامی کتابها نیز بصورت تستهای ترکیبی داده میشوند خواندن پاسخهای کتب تست رو هم حتما به شما عزیزان گوشزد می کنم .

(از کتاب سال دوم در کنکور سراسری بطور متوسط بین 13تا 17 سوال داده میشود)

 

برای دانلود فایل PDF بر روی عبارت زیر کلیک کنید:

جزوه نکات کنکوری زیست شناسی پیش دانشگاهی فصل اول پروتئین سازی

 

 




تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

مقدمه

 

با توجه به ضریب بالای زیست‌شناسی، این درس اهمیت ویژه‌ای در کنکور گروه علوم تجربی دارد و شما برای به‌دست آوردن یک رتبه‌ی خوب در کنکور حتماً باید درصدی بالاتر از  85 درصد را کسب کنید.

 

یادگیری موثر زیست‌شناسی نیاز به مطالعه‌ی پله ‌به ‌پله‌ی مطالب دارد و به این دلیل باید مطالب پایه‌ای را (که پیش‌نیاز درک مطالب دیگر هستند) به‌خوبی فرا گرفت و سپس به سراغ مطالعه‌ی مطالب دیگر (که به مطالب پایه وابسته‌اند) رفت. (مثلاً شما برای درک همانند‌سازی DNA باید ساختمانDNA  را قبلاً به خوبی آموخته باشید).

 

اگر زیست‌شناسی را یک درس صرفاً حفظ شدنی (مثل حفظ کردن یک شماره تلفن یا شعر) می‌پندارید اولین قدم شما در یادگیری زیست‌شناسی تغییر نحوه‌ی نگرش به این درس باشد. پس به حفظ کردن طوطی‌وار (شعروار) مطالب زیست‌شناسی نپردازید. باید روشی را برای مطالعه به‌کار ببرید که در یادگیری عمیق و مفهومی زیست‌شناسی موثر باشد. ما روش زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:


شیوه‌ی مطالعه

بدون توجه به بودجه‌بندی سوالات برای فصل‌های مختلف، کتاب‌های هر سه پایه (دوم، سوم، پیش‌دانشگاهی) را به‌صورت  موازی (همراه‌ باهم) مطالعه کنید و اهمیت یکسانی برای تمامی فصول هر سه پایه قائل شوید.


این موضوع به این دلیل است که طبق آمار سال‌های گذشته نمی‌توان هیچ فصلی از دروس زیست‌شناسی را  فاقد اهمیت یا کم‌اهمیت‌تر از بقیه دانست.

 

- تمامی فصول دروس زیست‌شناسی سه پایه را با توجه به ارتباط موضوعی آن‌ها تحت عنوان‌های جدید دسته‌بندی کنید.

نکته‌: حداکثر 7 عنوان در نظر بگیرید. (مثال)

 

- در هر روز حتماً یک ساعت مطالعه را به زیست‌شناسی اختصاص بدهید.  (2 ساعت)

 

- هر ساعت مطالعه‌ی زیست‌شناسی را تنها به یک عنوان اختصاص بدهید.

 

- هر ساعت مطالعه‌ی مختص یک عنوان را به 4 بخش تقسیم کنید:

 

 1- قسمت اول را به مرور مطالب ساعت مطالعه‌ی قبل

     بپردازید.

 2- در قسمت دوم مطالب مربوط به عنوان همین ساعت

     مطالعه را بخوانید.

 3- چند دقیقه استراحت کنید.

 4- در قسمت آخر تست‌های مربوط به همین جلسه را پاسخ

     دهید.

 

نکته: تعیین زمان 4 بخش یک ساعت مطالعه بستگی به خودتان و میزان پیشرفت شما در مطالعه دارد. مثلاً در چند جلسه‌ی اول بخش‌های 1 و 4 وجود ندارند. زمان استراحت نیز بیش از 10 دقیقه نباشد.

 

طرح یک ساعت مطالعه‌ی زیست‌شناسی

1

2

3

4


1- مرور جلسه‌ی قبل  ( مرور اجمالی )

2- مطالعه  (تفکر در مورد موضوع مطالعه، خواندن دقیق همراه با خط کشیدن زیر مطالب کلیدی وخلاصه‌برداری)

3- استراحت چند دقیقه‌ای

4- زدن تست

 


جهت اطلاع

بهترین شیوه‌ی مرور مطالب به این طریق است که پس از مطالعه‌ی عمیق مطالب (به روشی که در زیر ذکر شده) 10 دقیقه به ذهن استراحت داده و سپس مطالب خوانده شده را مرور کرد. روز بعد نیز مطالب را دوباره مرور کردو 6 روز بعد نیز این کار را تکرار کرد. مرور مطالب باید از روی خلاصه‌هایی که تهیه‌ کرده‌اید صورت بگیرد. شما با استفاده از این روش مطالعه، خودبه‌خود این روند مرور مطالب را اجرا می‌کنید.


- اما بهترین شیوه‌ی خواندن مطالب به این ترتیب می‌باشد:

 

1- ابتدا مطلب را به‌صورت اجمالی و گذرا بخوانید تا ایده‌ی کلی آن را به‌دست بیاورید (پاراگراف اول و آخر، تیترها، شکل‌ها و....)


2- چند دقیقه پیرامون ایده‌ای که از مطلب گرفته‌اید تفکر کنید، در باره‌ی آن‌چه اطلاعات قبلی دارید؟ کاربرد وارتباط آن با مسائل روزمره چیست؟ و...... (سوال طرح کنید و خودتان جواب بدهید)


3- مطالب را به‌صورت دقیق بخوانید. زیر نکات مهم و کلیدی خط بکشید و نکات مهم را حاشیه‌نویسی کنید.

 

4- از مطالب خلاصه‌بردای کنید. می‌توانید مطالب مهم را به‌صورت نکات جداگانه درون دفتر یا فیش‌هایی بنویسید. اما بهترین روش برای خلاصه‌برداری، نوشتن مطالب مهم به‌صورت نمودارهای درختی، شبکه‌ای، جدول‌ها، شکل و.... می‌باشد. یعنی مطالبی را که یاد گرفته‌اید به شکلی که ذهنتان آن را خلق می‌کند بازنویسی کنید. (مثال)

 


 




تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

این جزوه که با مشقت و زحمت زیاد گرد هم آمده و ادیت شده مکمل کتاب اصلی میباشد. بعد از خواندن کتاب اصلی ، خواندن این جزوه شما را به سطح بالاتری از درک مفاهیم خواهد رساند . در این جزوه آموزشی زیست شناسی مجموع تمامی نکات متنی هر درس بصورت مجزا و با ترتیب محتوای هر موضوع ، بصورت شماره دار گنجانده شده است . این جزوه به شما کمک خواهد کرد مطالب کلیدی هر  پاراگراف از کتاب را به سادگی در حافظه طولانی مدت خود بگنجانید .


از آنجا که جدا از متن کتاب، شکلها و نکات ترکیبی بین فصول تمامی کتابها نیز بصورت تستهای ترکیبی داده میشوند خواندن پاسخهای کتب تست رو هم حتما به شما عزیزان گوشزد می کنم .

(از کتاب سال دوم در کنکور سراسری بطور متوسط بین 10 تا 15 سوال داده میشود)

 

برای دانلود فایل PDF بر روی عبارت زیر کلیک کنید:

جزوه نکات کنکوری زیست شناسی و آزمایشگاه 1 (سال دوم دبیرستان)




تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

این جزوه که با مشقت و زحمت زیاد گرد هم آمده و ادیت شده مکمل کتاب اصلی میباشد. بعد از خواندن کتاب اصلی ، خواندن این جزوه شمارا به سطح بالاتری از درک مفاهیم خواهد رساند . در این جزوه آموزشی زیست شناسی مجموع تمامی نکات متنی هر درس بصورت مجزا و با ترتیب محتوای هر موضوع ، بصورت شماره دار گنجانده شده است . این جزوه به شما کمک خواهد کرد مطالب کلیدی هر  پاراگراف از کتاب را به سادگی در حافظه طولانی مدت خود بگنجانید  .


از آنجا که جدا از متن کتاب، شکلها و نکات ترکیبی بین فصول تمامی کتابها نیز بصورت تستهای ترکیبی داده میشوند خواندن پاسخهای کتب تست رو هم حتما به شما عزیزان گوشزد می کنم .

 (از کتاب سال سوم بطور متوسط بین 12 تا 17 سوال داده میشود)


برای دانلود فایل PDF بر روی عبارت زیر کلیک کنید:

جزوه نکات کنکوری زیست شناسی و آزمایشگاه 2 (سال سوم دبیرستان)




تاریخ: سه شنبه 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف
ارسال توسط یوسف
ارسال توسط یوسف
ارسال توسط یوسف

ده نمونه سؤال امتحاني خرداد ماه (پاياني) از كتاب علوم زيستي سال اول

 

سؤالات تشريحي دو فصل اول كتاب علوم زيستي به تفكيك

سوالات تشریحی فصل های 3 و 4 کتاب علوم زیستی

سوالات تشریحی فصل پنجم کتاب علوم زیستی

سوالات تشریحی فصل ششم کتاب علوم زیستی

سوالات تشریحی فصل هفتم کتاب علوم زیستی

سوالات تشریحی فصل هشتم کتاب علوم زیستی

سوالات چهار گزینه ای 5 فصل اول کتاب علوم زیستی به تفکیک فصل ها و با فرمت word

پاورپوینت آموزشی فصل اول کتاب علوم زیستی

پاوروینت آموزشی فصل دوم کتاب علوم زیستی

فصل اول کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت pdf .*

فصل اول کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت doc .*

فصل دوم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت pdf .*

فصل دوم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت doc .*

فصل سوم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت pdf .*

فصل سوم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت doc .*

فصل چهارم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت pdf .*

فصل چهارم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت doc .*

فصل پنجم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت pdf .*

فصل پنجم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت doc .*

فصل ششم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت pdf .*

فصل ششم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت doc .*

فصل هفتم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت pdf .*

فصل هفتم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت doc .*

فصل هشتم کتاب علوم زیستی به صورت پرسش و پاسخ با فرمت doc .*

 

http://irimg.net/images/ubtdkf7h5ri95e1jh92e.gif

SIGNAL

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

 




تاریخ: 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

بیشتر فايل هاي زير از نوع pdf هستند

 

۱- دي ماه ۸۳                    ۲- خرداد ۸۳                    ۳- خرداد ۸۴               ۴- خرداد ۸۵

 

۵- خرداد ۸۶                  ۶- خرداد ۸۱ تهران                ۷- نهايي ۸۵            ۸- شهريور ۸۳

۹- شهريور ۸۵              ۱۰- شهريور ۸۶                   ۱۱- تابستان ۸۴          ۱۲- شهريور ۸۱

۱۳- شهريور ۸۵-۲        ۱۴- نهایی استان خراسان       15- نهایی خرداد87  

 

http://irimg.net/images/ubtdkf7h5ri95e1jh92e.gif

SIGNAL

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

 




ارسال توسط یوسف

فایل های زیر از نوع word یا pdf هستند.می توانید آنها را مشاهده و ذخیره کنید.

کل نکته های مربوط به 5 فصل اول کتاب زیست پیش دانشگاهی

نمونه سوال شماره ی1 - زیست پیش دانشگاهی1

نمونه سوال شماره ی 2- زیست شناسی پیش دانشگاهی1

نمونه سوال شماره ی3-زیست شناسی پیش دانشگاهی1

نمونه سوال شماره ی4-زیست شناسی پیش دانشگاهی1

نمونه سوال شماره ی 5 - زیست شناسی پیش دانشگاهی1

نمونه سوال شماره ی 6 - زیست شناسی پیش دانشگاهی1

نمونه سوال شماره ی ۷ - زیست شناسی پیش دانشگاهی1

نمونه سوال شماره ی 8- زیست شناسی پیش دانشگاهی1

نمونه سوال شماره ی 9- زیست شناسی پیش دانشگاهی1

نمونه سوال شماره ی 10- زیست شناسی پیش دانشگاهی1

نمونه سوال شماره ی 11- زیست شناسی پیش دانشگاهی1

سوالات چهارگزینه ای مربوط به فصل اول-پروتئین سازی

چند نمونه سوال از زیست شناسی پیش دا نشگاهی

پیش دانشگاهی2-اردیبهشت 83

یش دانشگاهی2-دی ماه 89

پیش دانشگاهی2-اردیبهشت89

پیش دانشگاهی2-شهریور89

پیش دانشگاهی2-تیرماه89

پیش دانشگاهی2-خرداد85

پیش دانشگاهی2-خرداد89

پیش دانشگاهی2-اردیبهشت83-نمونه ی دوم

پیش دانشگاهی2-اردیبهشت87

پیش دانشگاهی2-اردیبهشت87-نمونه ی دوم

پیش دانشگاهی2-تیر ماه87

پیش دانشگاهی2-تیرماه83

پاورپوينت مربوط به فصل قارچها از پيش دانشگاهي 2

 

http://irimg.net/images/ubtdkf7h5ri95e1jh92e.gif

SIGNAL

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

 




ارسال توسط یوسف

با آرزوی موفقیت برای دانش آموزان و همکاران عزیز . نکات ۵ فصل اول کتاب پیش دانشگاهی و نیز ۱۱ نمونه سوال هماهنگ مربوط به زیست شناسی پیش دانشگاهی ۱ با فرمت واژه پرداز ورد در بخش مربوطه قرار داده شد. در صورت برخورد با هر گونه مشکل با ایمیل یا در قسمت نظرات آن را مطرح فرمایید.

 

منبع این مجموعه سوالات کنکور که در زیر این متن قرار داده شده است، سایت دبیرستان شاهد اراک می باشد.البته پاورپوینت ها توسط خود بنده تهیه شده اند.

هفت سال زیست شناسی در کنکور تجربی به صورت پاورپوینت

زیست شناسی در کنکور سراسری 1381 به صورت power point با پاسخ تشریحی

زیست شناسی در کنکور سراسری 1382 به صورت power point با پاسخ تشریحی

زیست شناسی در کنکور سراسری 138۳ به صورت power point با پاسخ تشریحی

زیست شناسی در کنکور سراسری 1384به صورت power point با پاسخ تشریحی

زیست شناسی در کنکور سراسری 1385به صورت power point با پاسخ تشریحی

زیست شناسی در کنکور سراسری 1386به صورت power point با پاسخ تشریحی

زیست شناسی در کنکور سراسری 138۷به صورت power point با پاسخ تشریحی

سوالات کنکور تجربی سال 1381 

 پاسخنامه کنکور سال 1381

سؤالات کنکور تجربی سال 1382

پاسخنامه کنکور تجربی سال 1382 

سوالات کنکور تجربی سال 1383

پاسخنامه سوالات کنکور تجربی سال 1383

سوالات کنکور تجربی سال 1384

پاسخنامه کنکور تجربی سال 1384

سوالات کنکور تجربی سال 1385

پاسخنامه کنکور تجربی سال 1385

سوالات کنکور تجربی سال 1386

پاسخنامه سوالات کنکور تجربی سال 1386

سوالات کنکور تجربی سال 1387

 

http://irimg.net/images/ubtdkf7h5ri95e1jh92e.gif

SIGNAL

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

 

 




تاریخ: 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

با عرض ادب و احترام

نظر به اینکه سایت 4shared.com برای دانلود مطالب نیازبه ثبت نام دارد و گاهی از موارد نیز غير موجه دچار تیغ فیلترینگ شده است به تدریج محل فایل ها تغییر داده می شود.

چند نمونه سوال از زيست شناسي پيش دانشگاهي 2 - به همراه پاسخنامه فعاليت هاي سه فصل 5 و 6 و 7 كتاب

نمونه ي اول                                  نمونه ي دوم                                نمونه ي سوم

نمونه ي چهارم                               نمونه ي پنجم                               نمونه ي ششم

نمونه ي هفتم                                نمونه ي هشتم                             نمونه ي نهم

نمونه ي دهم                                 نمونه ي يازدهم                             نمونه ي دوازدهم

نمونه ي سيزدهم                           نمونه ي چهاردهم                       نمونه ي پانزدهم

نمونه ي شانزدهم                           نمونه ي هفدهم                        نمونه ي هجدهم

نمونه ي نوزدهم                              نمونه ي بيستم                         نمونه ي بيست و يكم

نمونه ي بيست و دوم                       نمونه ي بيست و سوم                نمونه ي بيست و چهارم

نمونه ي بيست  و پنجم                     نمونه ي بيست و ششم              نمونه ي بيست و هفتم

نمونه ي بيست و هشتم                   نمونه ي بيست و نهم                  نمونه ي سي ام

نمونه ي سي و يكم                        نمونه ي سي و دوم                    نمونه ي سي و سوم

پاسخ خود آزمايي ها و فعاليت هاي سه فصل 5 و 6 و 7  كتاب زيست شناسي پيش دانشگاهي

 

http://irimg.net/images/ubtdkf7h5ri95e1jh92e.gif

SIGNAL

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

 

 




تاریخ: 23 / 7 / 1391برچسب:,
ارسال توسط یوسف

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد

آرشیو وب
پيوند هاي ویژه
عضویت در وب
ورود اعضا:
Online User
نظرسنجی

آیا بهتر است کنکور حذف شود؟

خبرنامه وب

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


مترجم وب
چت روم
با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید